Handelsbetingelser
Opdateret og gældende fra 03/02/2023
Disse handelsbetingelser finder anvendelse på køb af varer på Kantlister.dk & Pladesmeden.com.
Kantlister.dk & Pladesmeden.com ejes og drives af
BIBUS SINDBY A/S
Edisonvej 11
DK-7100 Vejle
Denmark
Telefon: | +45 75882122 |
Fax: | +45 75882121 |
CVR-nr.: | 10 36 99 32 |
Mail: | Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. |
Indholdsfortegnelse
Eksklusive betingelser for Forbrugere (B2C) [LINK]
Eksklusive betingelser for Erhverv (B2B) [LINK]
Generelle betingelser
Såfremt der ikke foreligger anden skriftlig aftale, er nærværende handelsvilkår gældende ved ethvert salg fra BIBUS SINDBY A/S (herefter benævnt BIBUS SINDBY), uanset modstående eller afvigende bestemmelser i den af køber afgivne ordre eller accept.
Aftaleindgåelse
Når du afgiver din ordre via vores hjemmeside, vil vores system automatisk sende dig en bekræftelse at vi har modtaget din ordre til din mailadresse. Når du har modtagere denne bekræftelse, er der indgået en bindende aftale. Ordren vil derefter blive gennemgået manuelt, hvorefter vi vil eftersende ordrebekræftelse, som vil inkludere forventede afsendelsesdato.
Når du modtager ordrebekræftelsen, betyder det at din ordre er sat i gang. Hvis alle varer på din ordre er på lager, vil det blive pakket samme eller efterfølgende arbejdsdag. Er der varer som ikke er på lager, vil disse blive sendt når det ankommer på vores lager. Når vi afsender varen fra vores lager, vil du modtage en mail fra os med yderligere oplysning om leveringen samt evt. pakkesporing.
Priser
Alle priser på Kantlister.dk & Pladesmeden.com er nettopriser i danske kroner (DKK) og vises både inkl. og ekskl. moms. Brugere, der har en samhandelsaftale, skal være logget ind på den rigtige webbruger som er af BIBUS SINDBY tilkoblet den rette konto, for at kunne se deres nettopriser.
Der tages forbehold for tastefejl og tekniske ændringer.
Hvis en pris åbenlyst er behæftet med fejl, og kunden rimeligvis burde havde indset dette, er BIBUS SINDBY ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.
Betaling med kort og MobilePay
Betaling kan ske ved brug af følgende betalingsmetoder: Visa, Visa Electron, Visa/Dankort, MasterCard, Maestro & MobilePay.
Ved betaling med kort (Visa, Visa Electron, Visa/Dankort, MasterCard & Maestro) eller gennem MobilePay vil betalingen blive reserveret på din konto i overensstemmelse med vilkårene for dit kort, indtil vi trækker eller afviser betalingen. Beløbet vil først blive trukket på din konto, når varerne afsendes eller afhentes fra vores adresse. Hvis der er bestilt flere varer i en ordre, og én eller flere af varerne ikke kan leveres med det samme, trækkes kun det beløb svarende til den faktiske levering, og beløbet for den/de varer, der ikke kunne leveres med det samme, trækker vi først, når de afsendes fra vores adresse.
Hvis der er tale om specialfremstillede varer, som f.eks. en gummiprofil, en gasfjeder mm., som er fremstillet efter kundens specifikationer, trækker vi betalingen, når udførelsen påbegyndes efter dit udtrykkelige samtykke.
Betaling med faktura
Det er muligt for erhvervskunder at handle på kredit. Vi forbeholder os retten til at anmode om kontant betaling før levering. Betingelser for dette kan findes under ERHVERVSKØB - 3. Betaling.
Betaling gennem faktura er normalt kun forbeholdt erhvervskunder, men vi tilbyder Privatkunder (B2C) mulighed for at bruge denne betalingsmetode til forudbetaling, skulle det f.eks. ikke være muligt at betale med andre betalingsmuligheder. Er denne mulighed valgt, vil du via e-mail få fremsendt en proformafaktura, som skal betales, før levering af varerne. Proformafakturaen sendes 1-2 arbejdsdage efter modtagelse af ordren.
Fakturering
Det er gratis at få fremsendt fakturaer og kreditnotaer elektronisk som PDF. Som ny kunde sker tilmelding, når vi opretter dig/jer i vores kundekartotek. Ændringer af mailadressen kan ske ved at fremsende en e-mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. indeholdende kundenummer samt ønsket modtager mailadresse.
Ved fakturering via EAN skal det 13-cifrede EAN nummer oplyses, enten i check-out eller sat op på webbrugeren.
Såfremt dit firma ønsker at modtage fakturaer på papir, kan dette ske mod betaling af et faktureringsgebyr på DKK 50 pr. faktura.
Levering
Varer bestilt på Kantlister.dk & Pladesmeden.com leveres som udgangspunkt kun til adresser i Danmark, Sverige, Island, Færøerne og Grønland. Levering til andre lande kan alene ske efter aftale med BIBUS SINDBY, og BIBUS SINDBY forbeholder sig retten til at afvise ordre, der skal leveres til andre lande end Danmark, Sverige, Island, Færøerne og Grønland.
For alle lagervarer er den forventede leveringstid på 1 – 2 arbejdsdage efter din bestilling er modtaget. Er varen ikke på lager, vil kunden blive informeret om leveringstiden inden for 2 arbejdsdage. Ordrer indeholdende skaffevarer vil som udgangspunkt have en længere leveringstid.
Bestillinger modtaget på Kantlister.dk & Pladesmeden.com leveres af GLS og fragten beregnes ud fra ordrens vægt. Hvis en ordre overstiger den af GLS bestemte mål- eller vægtgrænse, vil du blive kontaktet af BIBUS SINDBY om leveringsmuligheder og -priser. Ved alle ordre, med undtagelse af afhentning, tillægges der et fragtgebyr.
Du kan finde mere information om de enkelte fragtomkostninger her: Link til fragtpriser.
Du er som kunde altid velkommen til at spare fragten og selv afhente varen i vores lokaler hos BIBUS SINDBY A/S på Edisonvej 11, 7100 Vejle.
Modtagelse
Modtagelse af varen er først sket, når du eller anden person du har valgt, dog ikke transportøren, får varen i deres fysiske besiddelse. Forsvinder varen eller bliver den beskadiget inden overdragelsen, bør du kontakte os eller meddele dette til fragtmanden før modtagelsen.
Når der kvitteres på et fragtbrev, kvitteres der samtidig for, at man har fået en vare uden skade, og at I nu som kunde har overtaget ansvaret.
En fragtskade skal meddeles til fragtmanden straks ved modtagelse. Opdages skaden efter modtagelsen, er det vigtigt, for at retfærdiggøre hvem der har påført skaden, og dermed står med udgiften til køb af en erstatningsvare, at emballagen bliver gemt. Uden emballagen som bevis, er det personen, der har kvitteret for modtagelsen, som har ansvaret.
Persondatapolitik
Vil du læse vores persondatapolitik, kan du gøre det her - Persondatapolitik.
Vil du læse vores cookiepolitik, kan du gøre det her - Cookiepolitik.
Forbehold
Der tages forbehold for udsolgte varer, restordre, prisændringer, leverandørsvigt, opdateringsfejl, trykfejl og tastefejl samt moms- og afgiftsændringer. Ved sådanne tilfælde vil du blive kontaktet af BIBUS SINDBY for nærmere aftale herom.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Forbruger
Disse handelsbetingelser gør sig kun gældende for private forbrugere (”B2C”), der handler hos BIBUS SINDBY.
Fortrydelsesret
Som forbruger kan du fortryde dit køb uden begrundelse inden for 14 dage. Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Vi tilbagebetaler ikke leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt til at modtage varen (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.
Hvis du har bestilt flere varer hos os, og varerne ikke leveres samtidig, løber din fortrydelsesfrist først fra modtagelsen af den sidste vare i ordren.
Hvis fortrydelsesfristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsdag, forlænges fristen til den efterfølgende hverdag.
Undtagelser til fortrydelsesretten
Det er ikke alle varer, som du kan fortryde og returnere. Følgende varekategorier er ikke omfattet af fortrydelsesretten:
- Varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer (specialfremstillet), eller som har fået og/eller bærer et tydeligt personligt præg, hvilket f.eks. kan være en gummiprofil eller gasfjeder designet efter kundens eget ønske.
Derudover mister du din fortrydelsesret, hvis:
- Du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret. Udtrykket ”forsegling” omfatter også særlig emballage, som beskytter varen og tjener som sikkerhed for, at varen ikke har været åbnet.
Sådan fortryder du
Hvis du ønsker at fortryde dit køb, skal du inden fortrydelsesfristen udløber give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Du kan f.eks. sende et brev eller en e-mail, hvor du oplyser, at du fortryder. Du skal sende dit brev eller din e-mail til:
BIBUS SINDBY A/S
Edisonvej 11
DK-7100 Vejle
Denmark
Telefon: | +45 75882122 |
Mail: | Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. |
Du kan ligeledes benytte lovens standardfortrydelsesformular, som er gengivet som bilag sidst i B2C specifikke salgs- og leveringsbetingelser, men det er ikke obligatorisk.
Du kan også udfylde Vores fortrydelsesformular, som sendes til overstående adresse eller mail.
I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret, samt om du ønsker at returnere hele eller dele af dit køb.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om, at du fortryder købet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
Returnering af varen og returomkostninger
Hvis du har fortrudt købet af en vare, skal du sende eller aflevere varen uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb og returnere varen. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at returnere varen.
Returnering af varen/varerne skal ske i originalemballagen, og den/de skal sendes til:
BIBUS SINDBY A/S
Edisonvej 11
DK-7100 Vejle
Denmark
Telefon: | +45 75882122 |
Mail: | Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. |
Ved fortrydelse står du selv for forsendelsesudgifterne. Varerne kan ikke sendes retur pr. efterkrav eller uden omdeling.
Varens stand ved returnering
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, hvorpå den fungerer. Du må undersøge varen på samme måde, som man kan og må i en forretning. Du har ret således til at åbne emballagen for at kontrollere eller afprøve varen, men hvis emballagen mangler eller er ødelagt, er der tale om en værdiforringelse, som kan medføre, at vi fradrager et beløb i købssummen svarende til værdiforringelsen, inden købssummen tilbagebetales.
For så vidt angår selve varen, hæfter du kun for en eventuel forringelse af produktets værdi, hvis du har benyttet produktet på en måde, der går udover, hvad der er nødvendigt for at kontrollere varens stand eller dens egenskaber.
Du skal tilbagelevere varen i originalemballagen. Emballagen må åbnes, men ikke ødelægges. Hvis emballagen mangler eller er ødelagt, kan det udgøre en værdiforringelse, som du hæfter for.
Du bør sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Vi anbefaler, at du gemmer postkvitteringen samt et evt. pakke- & pakkesporingsnummer.
Tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse
Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet. Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne. Hvis du har valgt en leveringsform, der er dyrere end den billigste form for levering, som vi tilbyder, får du dog ikke merudgiften refunderet.
Vi tilbagebetaler beløbet uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde købet. Tilbagebetalingen vil foregå med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har accepteret en anden tilbagebetalingsform. Tilbagebetaling sker altid gebyrfrit for dig. Vi kan dog tilbageholde beløbet, indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varerne er sendt eller leveret tilbage til os.
Reklamationsret
Købeloven gælder, hvis du køber en vare, og der er en mangel ved det købte. En mangel er f.eks. en materiale- eller fabrikationsfejl eller en forkert oplysning om det, du har købt. Derimod er f.eks. almindelig slitage eller en selvforskyldt skade ikke en mangel.
Som kunde har du ifølge købeloven en 2 års reklamationsret, hvis varen har en mangel. Det betyder, at du som udgangspunkt har ret til at få varen repareret eller ombyttet. Hvis ikke reparationen kan ske inden for rimelig tid, kan du efter omstændighederne i stedet få et afslag i prisen eller få købesummen tilbage.
Du kan reklamere over mangler ved varen i to år fra den dag, du modtager varen.
Hvis du ønsker at reklamere over en mangel, skal du inden for rimelig tid sende en mail til vores kundeservice på tlf. 75882122 eller pr. mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Vi anbefaler dig, at reklamere til os hurtigst muligt efter, at du har opdaget manglen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Ved returneringen af varen, skal du sørge for, at varen er forsvarligt emballeret og sikre dig, at du modtager en kvittering. Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine rimelige og nødvendige fragtomkostninger. Gem derfor din kvittering.
Vi beder dig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er, og evt. indsende billeder af fejlen. Hvis vi har brug for at undersøge varen, skal den sendes til:
BIBUS SINDBY A/S
Edisonvej 11
DK-7100 Vejle
Denmark
Vi kan tilbyde dig en pakkelabel, således at du kan returnere produktet uden omkostninger for dig. Vælger du selv at returnere varen, refunderer vi dine rimelige og dokumenterede fragtudgifter, dog maksimalt det, det koster os, når du bruger vores pakkelabel.
Klagemuligheder
Ønsker du at klage over et køb fra vores webshop, skal du i første omgang sende en mail til vores kundeservice, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Kan vi ikke blive enige om, hvad du har krav på, har du følgende klagemuligheder:
En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Nævnenes Hus, Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus. Mæglingsteamet vil forsøge at løse tvisten ved mediation, og hvis det ikke lykkes at finde en løsning, kan du indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet.
Det er som udgangspunkt en forudsætning for at klage, at varen eller ydelsen, som du vil klage over, har kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen som udgangspunkt være mindst 720 kr. Der skal betales et gebyr for at få klagen behandlet.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage, skal du angive vores e-mailadresse: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Bilag 1: Standardfortrydelsesformular
(denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
- Til [her indsættes den erhvervsdrivendes navn, fysiske adresse og i givet fald faxnummer og e-mail-adresse af den erhvervsdrivende selv]:
- *Jeg/vi meddeler herved, at *jeg/vi ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med *min/vores købsaftale om *følgende varer/levering af følgende tjenesteydelser:______________________
- *Bestilt den/modtaget den: _ _-_ _-_ _ _ _
- Forbrugerens navn og efternavn: ______________________
- Forbrugerens adresse: Vejnavn og husnr.:______________________ Postnr.: og by: ______________________
- Forbrugerens underskrift: ______________________ (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
- Dato _ _-_ _-_ _ _ _
*Det ikke relevante udstreges
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Erhverv
Disse handelsbetingelser gør sig kun gældende for erhvervskunder (”B2B”), der handler hos BIBUS SINDBY.
Nedenstående almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på alle leverancer fra BIBUS SINDBY i det omfang, at de ikke fraviges ved anden udtrykkelig aftale.
1. Tilbud og levering
Hvor andet ikke er aftalt, noteres alle ordrer på de til leveringsdagen gældende priser og såvel prismæssigt som leveringsmæssigt under forbehold for strejke, lockout og andre forhold, som BIBUS SINDBY ikke selv er herre over, jf. punkt 7. Det præciseres, at BIBUS SINDBY ikke er ansvarlig i de i punkt 7 nævnte situationer.
Medmindre andet er skriftlig aftalt, er de i tilbud eller ordrebekræftelser opgivne leveringstider efter bedste skøn. I tilfælde af forsinkelse, hvor BIBUS SINDBY ikke kan overholde den aftalte leveringstid, eller at forsinkelse må anses for sandsynligt, vil køber modtage meddelelse herom samt så vidt muligt oplysning om tidspunktet, hvor levering påregnes at kunne finde sted.
Såfremt BIBUS SINDBY ikke ser sig i stand til at levere det solgte i henhold til aftalt leveringstid eller i henhold til en ifølge forudgående punkt forlænget leveringstid, har køber ret til at hæve købet, medmindre forsinkelsen er uvæsentlig.
I forhold til de i tilbud eller ordrebekræftelse opgivne mængder, er BIBUS SINDBY, når det drejer sig om bulkvarer, berettiget til at levere +/- 10% i forhold til den angivne mængde.
BIBUS SINDBY’s ansvar for tab, som køber kan dokumentere at måtte lide som følge af forsinkelse eller manglende levering, kan aldrig overstige kr. 75.000,00.
BIBUS SINDBY kan dog aldrig blive ansvarlig for eventuelt indirekte tab.
BIBUS SINDBY er ved afgivelse af tilbud alene forpligtet i henhold til tilbuddet, såfremt tilbuddet accepteres af køber inden for 30 dage efter tilbuddets afgivelse.
Ved ordrer under DKK 500,00 netto tillægges der et ekspeditionsgebyr på DKK 58,00.
2. Tekniske oplysninger, produktinformationer m.v.
Alle oplysninger i brochurer, kataloger, prislister m.v. om vægt, dimensioner, kapacitet, ydeevner og andre tekniske data, er omtrentlige og kun bindende i det omfang, at aftalen, herunder tilbud eller ordrebekræftelse, udtrykkeligt henviser til dem.
3. Betaling
Betaling skal ske senest den dato, fakturaen angiver som sidste rettidige betalingsdag. Såfremt en sådan ikke er angivet, skal betaling ske kontant før levering.
Betaler køber ikke i rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke BIBUS SINDBY, er BIBUS SINDBY berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen med en rentesats svarende til 2 % pr. måned. Leverancen forbliver BIBUS SINDBY’s ejendom, indtil betaling er erlagt fuldt ud.
Køber er ikke berettiget til at modregne med eventuelle modkrav på BIBUS SINDBY, som ikke er skriftligt anerkendt af BIBUS SINDBY, og køber har ikke ret til at tilbageholde nogen del af købesummen på grund af modfordringer af nogen art.
4. Returnering
Returvarer modtages kun efter forudgående aftale (ordrenummer skal angives). Varerne returneres franko, i original emballage og i ubeskadiget stand. Skyldes grunden til returneringen ikke vor fejl, krediteres kun 90% af fakturabeløbet.
5. Afhjælpning af mangler
BIBUS SINDBY påtager sig i en periode af 60 dage efter levering til førstebruger har fundet sted, at foretage omlevering uden ugrundet ophold, når der foreligger mangler ved leverancen, som skyldes fejl eller mangler ved konstruktion, materiale eller fremstilling – alt medmindre disse fejl eller mangler ikke kan henføres til det af BIBUS SINDBY’s udførte arbejde eller de af BIBUS SINDBY’s udarbejdede tegninger.
Afhjælpningen omfatter ikke sådanne tilfælde, hvor mangler skyldes, at leverancen ikke er blevet vedligeholdt eller anvendt i fuld overensstemmelse med BIBUS SINDBY’s forskrifter, fejlagtigt eller uhensigtsmæssig brug, ændringer eller tekniske indgreb foretaget uden BIBUS SINDBY’s skriftlige samtykke eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger.
Såfremt køber ønsker at reklamere over eventuelle mangler, skal skriftlig reklamation fremsættes straks og uden ugrundet ophold, efter at manglen er konstateret.
Efter BIBUS SINDBY har modtaget en reklamation som følger af mangler, som anses for omfattet af denne bestemmelse, vil BIBUS SINDBY uden forsinkelse afhjælpe manglen.
Såfremt BIBUS SINDBY får mangelfulde leverancer eller dele tilbagesendt med henblik på omlevering eller reparation, skal køber, medmindre andet er aftalt, bære omkostningerne og risikoen ved transporten.
Ved fremsendelse til køber af leverancer eller dele i form af omlevering eller som reparerede dele, foregår transporten, medmindre andet er aftalt, for BIBUS SINDBY’s regning og risiko.
Mangelfulde dele, som er ombyttet i henhold til foranstående, skal stilles til BIBUS SINDBY’s disposition.
BIBUS SINDBY yder afhjælpningsret for dele af leverancen, som er udskiftet eller repareret på samme vilkår og under samme forudsætninger som for den oprindelige leverance.
Efter at risikoen for leverancen er gået over til køber, har BIBUS SINDBY intet ansvar for mangler ud over de forpligtelser, der er fastsat ovenfor. BIBUS SINDBY fraskriver sig således ansvaret for ethvert indirekte tab, såsom driftstab eller tidstab, som manglen måtte have forvoldt køber.
Kan køber selv udføre afhjælpningen på sin plads, er BIBUS SINDBY’s afhjælpningsforpligtelse efter dette punkt opfyldt ved fremsendelse af ny eller repareret del.
Køber mister retten til at påberåbe sig mangler, såfremt han ikke giver meddelelse til BIBUS SINDBY inden 3 måneder fra leveringsdagen.
6. Ansvar for leverancens skadevoldelse/produktansvar
Forvolder en leverance fra BIBUS SINDBY skade, er BIBUS SINDBY ansvarlig for personskade på betingelse af, at det dokumenteres, at skaden skyldes handlinger eller undladelser begået af BIBUS SINDBY. BIBUS SINDBY har intet ansvar for skade på løsøre eller fast ejendom.
BIBUS SINDBY har under ingen omstændigheder ansvaret for driftstab, tabt fortjeneste eller noget andet indirekte tab.
I det omfang, at BIBUS SINDBY måtte blive pålagt ansvar for tredjemand, er køber forpligtet til at holde BIBUS SINDBY skadesløs i det omfang, at et sådant ansvar rækker ud over de ovenfor fastsatte grænser. Køber er pligtig at lade sig sagsøge ved samme domstol, som behandler erstatningskrav imod BIBUS SINDBY i anledning af skade, som påstås forvoldt af en fejl ved én af BIBUS SINDBY’s leverancer.
7. Ansvarsfrihed – force majeure
Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, når de indtræffer efter aftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse.
Arbejdskonflikter, strejker, lockout, pandemier, epidemier og enhver anden omstændighed, som parterne ikke har været herrer over, såsom brand, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, sabotagehandlinger, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraftmidler og mangler ved leverancer fra underleverandører, eller forsinkelse af sådanne leverancer, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.
Den part, som ønsker at påberåbe sig nogen af de nævnte omstændigheder, skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette den anden part om begivenhedens opståen og ophør.
Begge parter er berettiget til ved skriftlig meddelelse til den anden at hæve aftalen, når dens opfyldelse inden for en rimelig tid bliver umulig på grund af nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.
8. Ejendomsret
BIBUS SINDBY forbeholder sig ejendomsretten til det solgte, indtil hele købesummen og de med varens levering, forsendelse og forsikring påløbne omkostninger, som afholdes af BIBUS SINDBY på køberens vegne, er betalt af køber, eller der er stillet den aftalte sikkerhed. Indtil dette er sket, er køber ikke berettiget til at videresælge varen eller i øvrigt råde over varen på en måde, som strider mod BIBUS SINDBY’s ejendomsforbehold.
Ved omdannelse eller bearbejdning af den solgte vare, uden at denne dog mister sit særpræg eller identitet, opretholdes ejendomsforbeholdet, således at det omfatter den omdannede eller bearbejdede genstand for den værdi, varen repræsenterede uden omdannelse eller bearbejdning.
Når køber har betalt eller stillet aftalt sikkerhed for alle skyldige beløb, og ejendomsretten til salgsgenstanden er overgået til køber, skal BIBUS SINDBY efter påkrav fra køber bekræfte dette.
Tegninger, specifikationer, beskrivelser o.lign., som leveres af BIBUS SINDBY til brug for købers udnyttelse af salgsgenstanden, forbliver BIBUS SINDBY’s ejendom og må ikke videregives uden skriftlig aftale med BIBUS SINDBY eller på anden måde benyttes i strid med BIBUS SINDBY’s tilladelse.
9. Afgørelse af tvistigheder – værneting
Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med en aftale indgået mellem parterne, herunder tvister vedrørende aftalens eksistens eller gyldighed, skal afgøres efter dansk ret ved Retten i Kolding som første instans.